Czas spędzony z tatą poprawia wyniki szkolne dzieci
Badanie opublikowane na stronie Neuroscience News ujawnia, że ojcowie angażujący się w interaktywne zajęcia ze swoimi dziećmi, takie jak czytanie czy zabawa, znacząco poprawiają ich wyniki w szkole podstawowej. Analiza Millennium Cohort Study wykazała, że dzieci zaangażowanych ojców osiągały lepsze wyniki w wieku pięciu i siedmiu lat, niezależnie od płci, etniczności czy dochodów domowych.
Kluczowe informacje z badania to:
- Interaktywne zajęcia między ojcami a ich trzyletnimi dziećmi poprawiają wyniki akademickie dzieci w wieku pięciu lat.
- Matki głównie wpływają na emocjonalne i społeczne zachowania dzieci, podczas gdy ojcowie mają znaczący wpływ na osiągnięcia edukacyjne.
- Badanie zaleca nawet tylko dziesięć minut interakcji dziennie między ojcami a ich dziećmi dla korzyści edukacyjnych.
Badanie przeprowadzone przez University of Leeds wykazało, że dzieci osiągają lepsze wyniki w szkole podstawowej, jeśli ich ojcowie regularnie spędzają z nimi czas na interaktywnych zajęciach, takich jak czytanie, zabawa, opowiadanie historii, rysowanie i śpiewanie. Analizując wyniki testów szkolnych dla pięciolatków i siedmiolatków, badacze użyli reprezentatywnej próby prawie 5000 gospodarstw domowych z matką i ojcem w Anglii z badania Millennium Cohort Study, które zbierało dane o dzieciach urodzonych w latach 2000-2002, gdy dorastały.
Zgodnie z badaniem, ojcowie, którzy regularnie rysowali, bawili się i czytali swoim trzyletnim dzieciom, pomogli swoim dzieciom osiągnąć lepsze wyniki w szkole w wieku pięciu lat. Zaangażowanie ojców w wieku pięciu lat również pomogło poprawić wyniki w testach Key Stage Assessment siedmiolatków. Dr Helen Norman z Leeds University Business School, która prowadziła badanie, stwierdziła, że jeśli ojcowie aktywnie angażują się w opiekę nad dziećmi, znacząco zwiększa to prawdopodobieństwo uzyskania przez dzieci lepszych ocen w szkole podstawowej. Zaangażowanie ojców pozytywnie wpłynęło na osiągnięcia szkolne ich dzieci, niezależnie od płci, etniczności, wieku w roku szkolnym i dochodów domowych, zgodnie z raportem.
Badacze zalecają, aby ojcowie wygospodarowali jak najwięcej czasu na interaktywne zajęcia ze swoimi dziećmi każdego tygodnia. Dla zapracowanych, pracujących ojców, nawet tylko dziesięć minut dziennie mogłoby potencjalnie przynieść korzyści edukacyjne. Zalecają również, aby szkoły i dostawcy edukacji wczesnoszkolnej rutynowo zbierali dane kontaktowe obu rodziców (o ile to możliwe) i opracowywali strategie angażowania ojców, a Ofsted brał pod uwagę zaangażowanie ojców podczas inspekcji.
Źródło: Dad Time Boosts Kids’ School Success – Neuroscience News